Invånarna på Åstol och Dyrön förtjänar en tryggare ambulanssjukvård

På färjan vid Åstol och Dyrön får idag inte sjukhusets ambulanser plats. Detta sedan nya och större ambulanser kommit i bruk. Lösningen i dagsläget är att personalen ställer ambulansen i Rönnäng och tar med sig bår och utrustning på färjan. Väl hos patienten gör de en bedömning, om patienten ska följa med kontaktas räddningstjänsten som då hjälper till att transportera patienten till färjan. Räddningstjänsten fakturerar Sjukhusen i Väster för detta.

Vårdskulden kan betas av med nationell vårdförmedling

Insändare Bohusläningen – Ebba Busch, Conny Brännberg och Acko Ankarberg Johansson
Under coronapandemin har det varit nödvändigt att skjuta upp vård och det kommer ta lång tid att beta av den så kallade vårdskulden. Såväl patienter som personal drabbas av den allt större vårdskulden.

Vi behöver tillföra resurser till vården, men det räcker inte. Uppdelningen i 21 sjukvårdsregioner försvårar när vi ska hantera den uppskjutna vården.

Förändra levnadsvanorna och förebygg dödliga sjukdomar

Debattartikel Bohusläningen – Acko Ankarberg Johansson och Maria Nilsson
Kunskap om bra kost, motion och en sund livsstil finns i dag hos många, men ojämlikheten i hälsa är stor. Oro för covid-19, ensamhet och isolering leder också till ökad ohälsa. Vår folkhälsopolitik syftar till att stötta människor att göra hälsosamma val men vi vill även lyfta den utbredda ensamheten.