Extra stöd till Skara skolscen

Pressmeddelande-
Regionstyrelsen beslutade under tisdagen att garantera stiftelsen Skara skolscen en ökning av regionbidraget 2021 på högst 350 000 kronor. Det extra bidraget är avsett att täcka underskott relaterade till pandemin.

Stefan Svensson vald till regionrådskandidat

Pressmeddelande-
Stefan Svensson från Alingsås är vald till gemensam regionrådskandidat, av Kristdemokraterna i Västra Götalands fem valkretsar, inför valet 2022. Det beslutet fattades vid nomineringsstämman som hölls i Trollhättan under lördagen.

En efterlängtad omstart för Västra Götaland

Pressmeddelande – GrönBlå Samverkan
Det är med en försiktig optimism GrönBlå Samverkan lägger fram budget för 2022. I takt med att befolkningen vaccineras finns ett hopp om att pandemin ger vika och samhället kan öppnas upp igen. Budgeten för 2022 präglas därför av återstart och av behövliga satsningar som till exempel på löner, förstärkning av IVA-vården och inte minst vården riktad mot den kommunala omsorgen. Samtidigt krävs en fortsatt ansvarsfull ekonomisk politik utifrån det osäkra läge som råder.

Budgetförslag för 2020 – Fokusering och prioritering

Pressmeddelande-
GrönBlå Samverkans gruppledare kommer att finnas tillgängliga för kommentarer från och med klockan 11.00 idag måndag den 6 maj. Budgetförslaget kan laddas ner här.

GrönBlå Samverkans budgetförslag fokuserar på de stora satsningar som tidigare gjorts och som fullföljs även år 2020. Det handlar om kontinuitet och långsiktighet för en god utveckling av Västra Götalandsregionen. Samtidigt har de ekonomiska förutsättningarna förändrats och prognoserna visar på ett betydligt kärvare läge. Det kräver tydligare prioriteringar, ekonomiskt ansvarstagande och återhållsamhet inom alla Västra Götalandsregionens områden och verksamheter. Ordning och reda i ekonomin står dock inte mot utveckling och förbättring. De är varandras förutsättningar. Med förslaget till budget tar GrönBlå Samverkan ansvar för båda.

GrönBlå Samverkans regionstyrelsegrupp vald

Pressmeddelande-
Regionfullmäktige röstade på tisdagen fram de sju regionråd och sju ersättare i regionstyrelsen som utgör GrönBlå Samverkans regionstyrelsegrupp under den kommande mandatperioden. Regionfullmäktige valde även Johnny Magnusson (M) till posten som regionstyrelsen ordförande.

GrönBlå Samverkan fortsätter samarbetet även nästa mandatperiod

Pressmeddelande-
Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet är eniga om att fortsätta den GrönBlå Samverkan som inleddes 2014. Utgångspunkten för fortsatt samverkan under den kommande mandatperioden är den politik som partierna enats om i Budget för 2019 – 2021. En budget som regionfullmäktige antog i juni 2018.