S hotar valfriheten

Insändare Alingsås tidning – Stefan Svensson
I Västra Götalandsregionen finns i dag två vårdval. Sedan 1 oktober 2009 kan invånarna i regionen fritt välja mellan drygt 200 vårdcentraler inom ramen för det valfrihetssystem som kallas VG Primärvård. Den 1 september 2014 infördes ett vårdval för rehabiliteringsinsatser på primärvårdsnivå.

Så stärker vi den nära vården

Insändare Härryda-Posten – Stefan Svensson
Den vård som patienten behöver ofta ska vara säker, lättillgänglig och nära. För den vårdbehövande och anhöriga innebär en välfungerande nära vård ökad trygghet, bättre hälsa, minskad stress och ökad värdighet.

Så blir regionen mer miljövänlig

Debattartikel Bohusläningen – Stefan Svensson m.fl.
Budgeten för Västra Götalandsregionen för 2018 innebär en ambitionshöjning när det gäller miljöarbete. Vi ska ligga i framkant och vara en av de ledande regionerna i Europa på miljöområdet. Redan i dag minskar vi användningen av giftiga kemikalier i sjukvården och satsar på ökad energieffektivisering i våra lokaler. Vi övergår till mer biobaserade material i engångsmaterial som exempelvis handskar och sopsäckar. Vi jobbar hårt för att minska matsvinnet och tack vare samarbete mellan inköpare och vårdpersonal på bland annat Uddevalla sjukhus och Näl reduceras mängden sterila förpackningar i sjukvården. I dag används hundratusentals färre förpackningar vid operationer varje år tack vare engagerad vårdpersonal som bevisat att det går att minska avfallsmängder.