Ytterligare fem vårdcentraler ges tilläggsuppdrag att arbeta med barn och ungas psykiska hälsa

Pressmeddelande
På dagens möte i Västra Götalandsregionens psykiatriberedning beslutades det att ge ytterligare fem vårdcentraler ett tilläggsuppdrag att arbeta med barn och ungas (7-18 år) psykiska hälsa. Redan idag finns 11 sådana vårdcentraler som nu ska utökas till 16. Målet är att öka den geografiska spridningen inom regionen och att kunna behandla fler i den aktuella målgruppen. Framför allt är det i den norra och den nordöstra delen av Västra Götalandsregionen som besöken är få, så även i ett par kommuner i den sydöstra delen.

Därför stärker vi det fria kulturlivet

Debattartikel Bohusläningen – Conny Brännberg m.fl.
GrönBlå Samverkan arbetar för att stärka möjligheterna för konstnärer och kulturarbetare att verka i Västra Götaland. Genom dessa insatser vill vi skapa bättre förutsättningar för det fria kulturlivet att utvecklas.

Utökad insats för yngre med psykisk ohälsa

Pressmeddelande-
Förra året startade Västra Götalandsregionen ett pilotprojekt om förstärkt första linjens vård för barn och unga med psykisk ohälsa. I dag beslutade Hälso- och sjukvårdsstyrelsen att utöka detta arbete.

Nya miljoner till psykiatrin nästa år

Debattartikel GP  – Monica Selin m.fl.
Vi tar – och har tagit – den psykiska ohälsan på största allvar. Våra stora satsningar har gett resultat, men vi är inte i mål än. Därför tillför vi ytterligare 125 miljoner kronor nästa år för att förstärka psykiatrin och korta köerna.