Dags att förstärka elnätskapaciteten

Debattartikel TTELA – Magnus Berntsson
Industri- och transportsektorn genomgår en radikal omställning från fossila bränslen till hållbar el. Västra Götaland har både unika förutsättningar och stora utmaningar i detta arbete.

Vi budgeterar för en omstart av Västra Götaland

Debattartikel GP – Conny Brännberg m.fl.
När GrönBlå Samverkan lägger fram budgetförslag för 2022 gör vi det med försiktig optimism för framtiden. Vaccinationer utförs i en allt högre takt och allt fler får sitt skydd mot den förfärliga sjukdomen covid-19. Det finns hopp om att samhället så småningom kan öppna upp och vi budgeterar för en omstart för Västra Götaland.

En efterlängtad omstart för Västra Götaland

Pressmeddelande – GrönBlå Samverkan
Det är med en försiktig optimism GrönBlå Samverkan lägger fram budget för 2022. I takt med att befolkningen vaccineras finns ett hopp om att pandemin ger vika och samhället kan öppnas upp igen. Budgeten för 2022 präglas därför av återstart och av behövliga satsningar som till exempel på löner, förstärkning av IVA-vården och inte minst vården riktad mot den kommunala omsorgen. Samtidigt krävs en fortsatt ansvarsfull ekonomisk politik utifrån det osäkra läge som råder.

Byråkratiska hinder tas bort för att minska vårdskulden

Debattartikel Borås tidning – Conny Brännberg m.fl.
Vi är fast beslutna att skapa goda förutsättningar för att kapa vårdskulden i Västra Götaland. Vi är övertygade om att detta är möjligt genom att ta bort byråkratiska hinder och skapa möjligheter för alla vårdgivare att bidra i arbetet, skriver den politiska ledningen i regionen.

Brist på arbetskraft – en stor utmaning i Västra Götaland

Debattartikel Borås tidning – Gunilla Lindell m.fl.
Det går bra för vår region och Västsverige står därmed starkt rustat att möta en förväntad nedgång i svensk ekonomi nästa år. Arbetslösheten har under flera år varit lägre än riksgenomsnittet. Tack vare att allt fler människor jobbar och betalar skatt är också skatteintäkterna höga.

GrönBlå Samverkan fortsätter samarbetet även nästa mandatperiod

Pressmeddelande-
Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet är eniga om att fortsätta den GrönBlå Samverkan som inleddes 2014. Utgångspunkten för fortsatt samverkan under den kommande mandatperioden är den politik som partierna enats om i Budget för 2019 – 2021. En budget som regionfullmäktige antog i juni 2018.