Byråkratiska hinder tas bort för att minska vårdskulden

Debattartikel Borås tidning – Conny Brännberg m.fl.
Vi är fast beslutna att skapa goda förutsättningar för att kapa vårdskulden i Västra Götaland. Vi är övertygade om att detta är möjligt genom att ta bort byråkratiska hinder och skapa möjligheter för alla vårdgivare att bidra i arbetet, skriver den politiska ledningen i regionen.

Skapa bättre förutsättningar för att driva företag

Insändare Ulricehamns tidning – Valéria Kant
En väl utvecklad infrastruktur och kollektivtrafik är viktiga förutsättningar för att vardagen ska fungera. Satsningar på effektiva transporter bidrar till att lösa livspusslet och möjliggör mer tid för familjen. Dessutom ges företag bättre förutsättningar till att växa och därmed bidra till hållbar utveckling. Regionen måste agera påtryckande mot regeringen – och i god samverkan med kommunerna – för att Västra Götaland ska ta del av större statliga anslag till vägar och järnvägar. Driften och underhållet måste förbättras.

GrönBlå Samverkan presenterar budget för 2019

Pressmeddelande  – GrönBlå Samverkan
Nu presenterar vi i den politiska majoriteten i Västra Götalandsregionen – GrönBlå Samverkan – vårt förslag till budget för 2019. Det är ett budgetförslag som särskilt fokuserar på att förbättra vårdpersonalens villkor genom högre OB-ersättningar, samt att ytterligare tillföra ekonomiska medel för att förstärka primärvården och dess roll som första linjens vård.

Vårdköerna kan snart vara borta

Debattartikel Borås tidning – Monica Selin m.fl.
Under snart fyra år har vi drivit en politik för Västra Götalandsregionen som präglats av kontinuitet och långsiktighet. Reformerna vi utlovade i vår första budget 2014 har fullföljts och de börjar nu ge resultat.

KD: Så gör vi kollektivtrafiken tryggare

Debattartikel GöteborgDirekt – Magnus Berntsson
De senaste åren har kollektivtrafiken stärkts och utvecklats kraftfullt i Västra Götaland. Samtidigt krävs starkare fokus på trygghetsfrågor för att fler ska finna det attraktivt att åka kollektivt.

Kollektivtrafiken når sina mål i Västra Götaland

Debattartikel Borås tidning – Magnus Jacobsson m.fl.
För att kunna nå klimatmålen och ge våra barn och barnbarn en god miljö att leva i måste fler åka kollektivt. Ju fler som tar tåget, bussen, spårvagnen eller båten för att ta sig fram, desto bättre för miljön. Vi har högt satta mål när det gäller utvecklingen av kollektivtrafik i Västra Götaland och en del har skeptiskt beskyllt målen för att vara orealistiska. Nu har kollektivtrafiknämnden fått resultatet av vårt första trafikförsörjningsprogram – vi når våra mål på nästan alla punkter. Det övergripande målet är att kollektivtrafikens marknadsandel ska öka för en attraktiv och konkurrenskraftig region, och för att nå dit satte vi upp fyra delmål.

Flytta den enklare vården närmare patienterna

Debattartikel – Bohusläningen
GrönBlå Samverkans budget för Västra Götalandsregionen 2017 möter framtidens utmaningar och möjliggör en fortsatt god utveckling. En av de största utmaningarna är att för många patienter får vänta alltför lång tid på vård.

Kraftig satsning på framtidens investeringar

Pressmeddelande – GrönBlå Samverkan
GrönBlå Samverkan gör stora investeringssatsningar för Västra Götalandsregionens framtida utveckling. När vi som majoritet tillträdde låg den tidigare investeringsbudgeten på 3 600 miljoner kronor, vilken GrönBlå Samverkan höjde till 4 400 miljoner per år för att möjliggöra nödvändiga investeringar främst inom regionens sjukhus.