Nu satsar vi på fler knutpunkter i kollektivtrafiken

Debattartikel GP – Magnus Berntsson m.fl.
Det pågår en mängd insatser i Göteborgsområdet alla med syftet att minska trängseln och göra resandet bekvämare, effektivare samt mer hållbart. Något som såväl invånarna, miljön som klimatet tjänar på.

Det är trångt på gator och vägar i Göteborg. Sedan år 2000 har Göteborgs befolkning ökat med mer än 100 000 invånare och det märks tydligt för var och en som rör sig i stan. Bilar, spårvagnar, bussar, cyklister och gångtrafikanter vill alla ta sig fram mellan hem, jobb och fritid. För det är inte bara trängseln på gatorna som är ett problem i Göteborg – närmiljö, miljön i stort och klimat påverkas också negativt. Det är därför nödvändigt att det hållbara resandet utvecklas på flera sätt, vilket också är betydligt mer effektivt i en modern storstad.
Om cirka fem år står Västlänken färdig, vilket inte är en dag för tidigt med tanke på att Göteborgs Centralstation slog i kapacitetstaket redan när Alependeln öppnades 2012. Men Västlänken är långt ifrån det enda som händer i Göteborg de närmsta åren. Mycket kommer märkas i vardagen.

I ett gemensamt arbete mellan Västra Götalandsregionen och kommunerna Göteborg, Mölndal och Partille utvecklar vi steg för steg stadstrafiken med mer kapacitet, snabbare resor inom storstadsområdet och attraktiva knutpunkter.

Insatser på flera fronter
Tiden har sprungit ifrån den gamla idén om att nästan all trafik måste passera Centralen och Brunnsparken, i stället behöver vi fler knutpunkter och tvärförbindelser. Det ska också gå att ta sig snabbare från större knutpunkter som Rymdtorget, Frölunda torg, Angered och Mölndals centrum in till centrala stan. Västlänken blir också en viktig beståndsdel i att komma från en kollektivtrafik där allt måste passera Centralen eller Brunnsparken och redan i dag har steg tagits för detta. Svingeln, Gamlestaden och Backaplan har alla fått en viktigare roll som knutpunkter.

Svingeln, Gamlestaden och Backaplan har alla fått en viktigare roll som knutpunkter
Även cykeln har ökat i betydelse som transportmedel och det gäller både hyrcyklar som finns på stan – med eller utan el – och den egna cykeln, något som det tas stor hänsyn till i infrastruktursatsningarna.

Andra satsningar som kan nämnas är:
• Tätare älvförbindelser, i november började den nya elfärjan Elvy trafikera Stenpiren-Lindholmen och mer kommer.
• 40 nya spårvagnar börjar levereras 2020.
• Stadsbussarna elektrifieras på bred front.
• Kraftig utbyggnad på Hisingen: Backa ska få ordentliga bussförbindelser och spårvagnen ska börja byggas ut mot Lindholmen.

Det pågår en mängd insatser i Göteborgsområdet alla med syftet att minska trängseln och göra resandet bekvämare, effektivare samt mer hållbart. Något som såväl invånarna, miljön som klimatet tjänar på.

Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden
Peter Hermansson (M), ordförande Västtrafik
Jessica Loftbring (C), 1:a vice ordförande i regionutvecklingsnämnden
Magnus Berntsson (KD), ordförande i miljönämnden
Helena Holmberg (L), ersättare i kollektivtrafiknämnden


Nu ser vi till att korta vårdköerna


Läs mer

Vårdval BUP – för barn och ungas skull


Läs mer

Ska subjektiva upplevelser och identitetspolitik styra svensk sjukvård?


Läs mer

(S)toppa bedrägerier mot äldre som aggressiv lotteriförsäljning


Läs mer

Bra att flygskatten slopas – satsa på miljövänligt flyg i stället


Läs mer

Varför ger sig Vänsterpartiet på låginkomsttagarna?


Läs mer

Fler ska få vård snabbare


Läs mer

Regionstyrelsens ordförande gömmer sig i debatten


Läs mer

Regionen måste korta vårdköerna


Läs mer

Rödgrön ledning chansar med regionens ekonomi som insats


Läs mer