• Årsmöte med fastställda kommunlistor

Våra kandidater fr.v : Lennart Olsson, Susanna Tingbratt, Rut Björkström, Bengt Carlsson och Ingvar Palm

Susanna Tingbratt håller i årsmötet

Kristdemokraterna i Ljungby har nu fastställt listan till kommunvalet i Ljungby. Det gjordes vid deras årsmöte lördagen den 10:e februari där även en delvis ny styrelse utsågs. Ordförande Susanna Tingbratt och vice ordförande Bengt Carlsson fick fortsatt förtroende att leda partiet under 2018.

”Jag är tacksam över att ha fått förnyat förtroende av medlemmarna att leda Kristdemokraterna i Ljungby”, säger Susanna Tingbratt som även valdes som förstanamn på kommunlistan.

Kommunlistan ser ut enligt följande:

1. Susanna Tingbratt
    2. Rut Björkström
    3. Bengt Carlsson
    4. Ingvar Palm
    5. Lennart Olsson
    6. Josef Tingbratt
    7. Lotta Ericsson
    8. Percy Bergman

Christer Henriksson som i nuläget är gruppledare och sitter i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen har aviserat att han inte ställer upp i valet 2018 av personliga skäl och flera med honom har av samma orsaker velat ta ett steg tillbaka.

Våra fem första namn på kommunlistan 2018  fr.v : Lennart Olsson, Susanna Tingbratt, Rut Björkström, Bengt Carlsson och Ingvar Palm

Susanna Tingbratt och Bengt Carlsson har idag uppdrag i kommunen. Susanna sitter i Kommunfullmäktige och är inne på sin andra mandatperiod i Barn- och Utbildningsnämnden. Bengt sitter i Miljö- och Byggnämnden, Bengt har också ett stort engagemang i Vägsamariterna i Ljungby. Rut Björkström som tidigare varit aktiv har valt att engagera sig igen och har sedan några månader tillbaka en ersättarplats i Socialnämnden. Ingvar Palm är ny i partiet men har för sitt ideella engagemang uppmärksammats tidigare då han tillsammans med sin fru blev utsedda till ”Årets grannar” på Svenska Hjältar-galan 2016 för sitt engagemang i asylboendet i Dörarp.

”Det känns roligt att gå in i en valrörelse med ett så engagerat gäng”, fortsätter Susanna, det finns mycket kunskap, erfarenhet och energi hos våra kandidater.

Vår avgående kassör Arne Lundgren tackas av med blommor av vår ordförande Susanna Tingbratt

Årsmötet gästades även av Patrik Åkesson, riksdagskandidat från Kronoberg och Frida Bramstedt, nytillträdd ombudsman för KD Kronoberg.

Patrik Åkesson, vår tilltänkta riksdagsman från Kronoberg samt regionens valledare berättar om sina drivkrafter.

Patrik Åkesson berättade hur Kristdemokraternas unika familjepolitik gjorde att han engagerade sig i partiet. Patrik som även är valledare i distriktet gjorde jämförelsen med hur han i sitt tidigare arbete som Sportchef i Växjö Lakers jobbade med att föra laget upp från division 3 till Allsvenskan och senare SHL ser att Kristdemokraterna kan växa mycket med rätt satsningar och ett stort engagemang.

Frida Bramstedt höll ett inspirerande tal om vilka de typiska Kristdemokratiska väljarna är och hur man skall möta dessa personer på bästa sätt.

Både Patrik och Frida tryckte på att de viktigaste personerna för
    Kristdemokraterna är barnen och de äldre. Kristdemokraterna är
    familjepartiet som ser vikten av att samhället byggs upp av relationer med
    andra människor i första hand och tog även upp frågan om de försämrade LSS- reglerna som fått stor påverkan för människor som många gånger redan innan dessa regler försämrades befann sig i en utsatt situation.

Frida Bramstedt, ombudsman för distriktet talar.

Årsmötet präglades av en optimism inför valet och en vilja att arbeta för familjernas valfrihet och för äldres ekonomiska förutsättningar.