• Rapport från årsmötet

Bengt Germundsson pratar kring aktuell rikspolitik och lokalpolitik i Markaryd

Söndagen den 10:e februari höll Kristdemokraterna Ljungby sitt årsmöte. Mötet inleddes med att den inbjudna talaren Bengt Germundsson, framgångsrikt kristdemokratiskt kommunalråd i Markaryd fick berätta om rikspolitiken utifrån sin roll som ledamot i partistyrelsen.

Vi kunde bland annat glädjas åt att Kristdemokraterna har ökat med 2500 nya medlemmar under 2019, varav Ljungby lokalavdelning har ökat med nästan 30% personer sen valet.

Bengt fortsatte sedan med en berättelse om Markaryds historia och band ihop det med en beskrivning av hur kristdemokraterna i Markaryd lyckats med bedriften att bli sveriges starkaste kristdemokratiska kommun.

Årsmötesdeltagarna fick ta del av många tips och idéer kring hur man kan bedriva kristdemokratisk politik på lokal nivå och Bengts föreläsning var mycket uppskattad.

Sedan fortsatte mötet med parentation över de medlemmar som avlidit under året innan själva årsmötet påbörjades.

Lennart Olsson, första ersättare kommunfullmäktige

Lennart Olsson ny ordförande i KD Ljungby

Till ny ordförande för lokalavdelningen valdes Lennart Olsson som suttit i styrelsen för partiavdelningen flera år och som nu tar över ordförandeklubban från Susanna Tingbratt som istället tar rollen som vice ordförande. Christer Henriksson som varit vice ordförande, ordförande och det senaste åren styrelseledamot tackades av för sitt styrelsearbete i föreningen som han nu lämnar på grund av flytt från kommunen.

Alla nya närvarande förtroendevalda fick även presentera sig för årsmötet.
    Sammanfattningsvis så gläds vi över goda opinionssiffror, kraftig medlemstillströmning och ett härligt och drivet gäng av förtroendevalda och medlemmar som kommer bidra till ett gott arbete kommande år.