• Lars Adaktusson inleder valåret i Växjö

Lars Adaktusson inleder valåret i Växjö

Lördag den 9/9 kommer Kristdemokrater i Kronoberg att samlas på Öjaby Herrgård i Växjö för att inleda valåret. Med på programmet finns även Lars Adaktusson som sedan 2014 är Kristdemokraternas representant i europaparlamentet. Han kommer att lägga särskilt fokus på internationella frågor som den akuta situationen i Nordkorea, migrationskrisen och arbetetmed förföljelsen av kristna och andra minoriteter i Irak, men även frågor som rör välfärd, pensionärer och barnfamiljer.

Situationen i världen är på många håll ohållbar. Regeringen tycks helt oförstående. Margot Wallström är den enda utrikesministern i Europa som är persona non grata i Israel, hon är en av få utrikesministrar i Europa som, trots stora protester från USA och NATO, vill skriva på det kontroversiella kärnvapenfördraget (NBT), till Putin och Nordkoreas stora glädje. Samtidigt röstade de tillsammans med en majoritet i riksdagen mot en motion som klassar Islamiska statens förföljelse och massaker av kristna och andra minoriteter som folkmord. Något som både Europaparlamentet och Senaten i USA har röstat för på initiativ av Lars Adaktusson.

Kristdemokraternas välfärdslöfte har blivit än mer aktuellt i och med regeringens förslag om ett vinsttak som hotar mångfald och leder till nedläggning av en lång rad privata aktörer i välfärden, med stora konsekvenser för elever och personer i behov av omsorg. Kristdemokraterna värnar elever och brukares valfrihet samtidigt som tuffa krav på aktörerna ska förhindra dåliga företag utan kvalitet från att göra vinst. Regeringens förslag kommer istället leda till att stora delar av välfungerande och uppskattade verksamheter slås ut, med konsekvensen att omsorgsbehövande flyttas över till redan överbelamrade äldreboenden.

Regeringens politik hotar även pensionärer och barnfamiljers valfrihet. Kristdemokraterna står upp för familjens egen rätt att bestämma och är därför emot all form av kvotering. Vi är också det enda parti som slopar pensionärsskatten helt, samtidigt sänker vi skatten för barnfamiljer som ofta har ont om både tid och pengar och med några extra tusenlappar får större möjligheter att styra över sin vardag.

Sverige är på det stora hela ett bra land att leva i men är på många områden på väg i fel riktning. Kristdemokraterna kommer att arbeta intensivt och målinriktat för att få till ett regeringsskifte för att vända riktning och för ett Alliansstyre i både Region Kronoberg och samtliga kommuner i länet. Regionen behöver en stabil värderingsgrund där respekten för människovärdet är ett centralt inslag. Kristdemokraterna är garanten för en sådan samhällsutveckling.

Press och media är välkomna att lyssna till Lars kl 11.00 i Stenladan på Öjaby Herrgård och/eller ställa frågor vid ett pressmöte efter anförandet kl 12:15

Kontakt:

Eva Johnsson