• Om folkomröstningen om landsbygdsskolorna

I dagens kommunfullmäktige 14/6 2011 röstades det om det skulle genomföras en folkomröstning om landsbygdsskolorna enligt den namnlista som gått runt i kommunen med en begäran om folkomröstning i frågan.

För att en folkomröstning skulle komma till stånd krävdes att minst 17 ledamöter röstade ja (en tredjedel av ledamöterna) och så blev fallet och en folkomröstning kommer alltså hållas i frågan.

Kristdemokraterna har under hela processen haft som mål att Torpa skola skulle behållas, något som inte blev fallet i den omröstning som skedde tidigare i våras då det beslutades att samtliga skolor skulle läggas ned. I dagens omröstning har våra två representanter i Kommunfullmäktige röstat på varsitt alternativ i frågan om folkomröstning. Detta då vi inom partigruppen valt att låta varje person rösta enligt sitt eget samvete och tycke då vi ansåg det viktigt i just denna fråga.

Vad som blir beslutet av folkomröstningen återstår att se, det är en rådgivande omröstning i vilket fall som helst, men den visar också åt vilket håll folkviljan i frågan leder. Vi lär få återkomma i ämnet under året.