• Röstförklaring avseende studentbostadsbolag

Tryggve Svensson (V) tog på senaste kommunstyrelsemötet upp frågan om ett speciellt Studentbostadsbolag. Christer Henriksson (KD) valde att rösta nej till förslaget trots att KD tidigare drivit frågan (se länk). Här följer Christers förklaring till detta beslut:

Röstförklaring

”Jag finner det inte meningsfullt att åter ta upp frågan om studentbostadsbolag i kommunfullmäktige. Därför har jag inte yrkat bifall till motionen. Jag beklagar dock att man i kommunledningskontorets tjänsteutlåtande även denna gång undvikit kärnfrågan – skall Ljungbybostäders hyresgäster ensamma betala kostnaden för den av kommunfullmäktige beslutade studentbostadsgarantin? För att garantin skall uppfyllas har Ljungbybostäder nödgats bygga två studentbostadsområden, Tråden och Kolvringen, med sammanlagt 86 lägenheter. För dessa gäller en subventionerad tiomånadershyra. Den totala årliga subventionen uppgår till ca 1 000 000 kronor dvs ca 1000 kronor per bostadshyresgäst hos Ljungbybostäder. Vi kristdemokrater tycker inte det är rimligt att kostnaden för den av kommunfullmäktige beslutade garantin skall ensamt bäras av Ljungbybostäders hyresgäster medan lantbrukare, egnahemsägare, bostadsrättshavare och hyresgäster hos privatvärdar beviljas fribrev.

Christer Henriksson (KD)”