• Tål arenaprojektet en kritisk granskning?

    Debattinlägg från Christer Henriksson avseende det föreslagna arenabygget i Ljungby kommun. Publicerad i Smålänningen 2012-09-05 (Läs mer här: SMP, Ljungby kommun, SR, SR, SR)

    Jag har tagit del av det underlag som presenterats för Ljungby kommunstyrelse samt därutöver några utkast till avtal som diskuterats mellan arenaprojektets initiativtagare och tekniska förvaltningen. Det kan alltså finnas omständigheter som är okända för mig. Av det jag tagit del av framgår följande.

    Bakom arenaprojektet står två privatpersoner, vilka är företagare i Ljungby. Någon anknytning till Ljungby Business Arena finns inte. Initiativtagarna har lagt fram ett förslag till kommunen som innebär att de bildar ett aktiebolag med en miljon kronor som aktiekapital – arenabolaget. Bolaget lånar 66 miljoner kronor av kommunen eller mot kommunal borgen samt ytterligare 10 miljoner från annat håll. Bolaget köper därefter den befintliga Sunnerbohallen för bokfört värde – 9,8 miljoner kronor varefter fastigheten avstyckas. På den nybildade fastigheten blir Sunnerbohallen upprustad och ombyggd till en s k multiarena med plats även för andra aktiviteter än ishockey såsom andra idrotter och evenemang av olika slag.

    Den färdiga arenan hyrs till största delen av kommunen för ca 6 miljoner per år. Kommunen hyr sedan ut arenan till olika idrottsklubbar. Arenabolaget förbehåller sig emellertid rätten att utan hyreskostnad vidareupplåta arenan till olika arrangemang (såsom konserter enligt min tolkning). Kommunen står för alla kostnader för skötsel , drift, vaktmästeri, kylanläggning mm för de förhyrda ytorna.

    Kommunen står således för kostnader och risk för såväl finansiering som hyra/drift av arenan.

    Bolagets ägare synes inte ta någon risk utöver det tillskjutna aktiekapitalet. Tvärtom visar bolagets kalkyl att bolaget skall redovisa en vinst om 0,5 miljoner redan första året.

    Genomförande av projektet är förbundet med en rad problem. Detaljplanen måste ändras innan avstyckning kan ske. Tillfartsväg och parkeringsplatser måste iordningsställas. Kommunen skall stå för alla kringkostnader, vilka uppskattas till ca 4 miljoner kostnader. Kommunen står också för alla kostnader för pantbrev och lagfart vilka kan uppskattas till ca 2 miljoner kronor.

    De många problemen av kommunalrättslig och civilrättslig art lär vara föremål för granskning genom SKL varför jag inte vill föregripa SKL:s utlåtande i dessa frågor.

    Mot detta står uppgifterna i det av initiativtagarna framtagna ”faktabladet” som visar hur kommunen kommer att stimuleras på de flesta områden om arenaprojektet genomförs. Tyvärr har de framtagna uppgifterna inget med fakta att göra utan utgör förhoppningar som inte är möjliga att beräkna.

    Ett arenaprojekt av detta slag måste om det skall genomföras med kommunala medel vara mycket mer genomlyst och bättre utvärderat än vad som skett i detta fall samt vägas mot kommunens obligatoriska uppgifter.

    Jag skulle gärna se att initiativtagarna genomför projektet som ett privat projekt finansierat med privat kapital. Kanske finns det riskkapitalister som vill satsa.

    Christer Henriksson (KD)