• 4,9 miljoner ska ge fler kulturtolksdoulor

Den uppskattade satsningen på stödpersoner vid förlossning för kvinnor med svagt socialt stöd eller bristande kunskaper i svenska får 4,9 miljoner kronor mer från Stockholms läns landsting. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnämnden på tisdag.

15 december 2017

– Vi har sett att utlandsfödda kvinnor är mer utsatta i förlossningsvården. De har till exempel en större risk för att drabbas av komplikationer. Därför är vi glada att försöket i Södertälje har tagits emot så väl. Nu gör vi så att de här doulorna kan få högre ersättning och möjlighet att ta akuta uppdrag. Pengarna ska också gå till att anställa fler, säger Ella Bohlin (KD) landstingsråd med ansvar för förlossningsvården.

Kulturtolksdoulorna startade som ett projekt 2016. Under året har Alliansen beslutat att doulorna ska bli permanenta och finnas på fler platser i Stockholms län. De 4,9 miljonerna är en del av de pengar som Stockholms läns landsting fördelar av de statliga medlen för förlossningsvård och kvinnors hälsa.

– Doulorna stöttar den födande kvinnan och översätter från olika språk. Det är svårt att anlita vanliga tolkar för förlossningar som ofta varar i flera timmar, så kulturtolksdoulorna gör verkligen stor skillnad för många kvinnor, säger Ella Bohlin.