• Kristdemokraterna i Region Stockholm söker politisk sekreterare

Politisk sekreterare till Kristdemokraterna i Region Stockholm

Region Stockholm är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som uppsöker vården eller åker kollektivt. Kristdemokraterna i Region Stockholm finns representerade i regionfullmäktige och verkar för närvarande i opposition, men har lång vana av att leda i majoritet. Vi söker nu dig som vill arbeta med bland annat trafik-, klimat- och regionplaneringsfrågor samt andra förekommande frågor för vårt parti i Region Stockholm.

Kristdemokraterna prioriterar frågor som påverkar människors dagliga liv. Det handlar om både vård och kollektivtrafik. Det pågår stora förändringsprojekt i regionen, där förändringar för kollektivtrafiken är en bärande komponent som även påverkar andra områden såsom vårdens infrastruktur och bostäder. Detta gör att vi har ett fokus på att utveckla kollektivtrafiken som ges till invånarna i Region Stockholm. Vi vill också utveckla Kristdemokraternas profil inom trafikfrågor i Region Stockholm.

Som politisk sekreterare (även kallad regionrådssekreterare) arbetar du under ledning av kanslichefen i vårt trevliga och kompetenta team, nära våra förtroendevalda regionpolitiker som ges stöd i form av närvaro vid och bevakning av nämnder. Det innebär också författande av motioner, interpellationer och artiklar med mera. Du har också kontakt med tjänstemän i förvaltningen och från andra partier. Som medarbetare på kansliet ingår kvällsjobb ett par kvällar i månaden (gruppmöte och regionfullmäktige), ibland resor i tjänsten och tempot kan emellanåt vara högt med bitvis oregelbundna arbetstider.

Vi vill att du som söker tjänsten har en relevant och avslutad universitetsutbildning. Du bör ha god kunskap om politik och förmåga att kunna göra politiska bedömningar. Därtill bör du ha lätt att uppfatta och förstå fakta samt ha en god förhandlingsförmåga. Vi söker dig som är van att ta stort eget ansvar för dina arbetsuppgifter. Social kompetens är en viktig egenskap, liksom att du har goda kunskaper att uttrycka dig i tal och skrift.

Det är meriterande om du som söker tjänsten sedan tidigare har god kunskap om, och arbetat med trafik- och/eller regionplanefrågor, men det är inget krav. Vi tror att du är målinriktad och driven, har lätt för att samarbeta och att knyta kontakter. Du behöver kunna hantera stress och ha förmågan att fatta beslut under tidspress.

Det är viktigt att du delar partiets värderingar.

Har du frågor om tjänsten, kontakta Jonas Sareld (kanslichef, 070-737 37 62).

Vi följer Region Stockholms anställningsvillkor för politiska sekreterare. Individuell lönesättning.

Tillträde enligt överenskommelse, så snart som möjligt.

Skicka ansökan till Jonas Sareld, jonas.sareld@regionstockholm.se senast 14 april. Ansökan ska innehålla ett personligt brev samt CV/meritförteckning.