Organiserad prostatacancertestning för att upptäcka fler cancerfall tidigt
    Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom. Drygt 10 000 män får diagnosen varje år. Lyckligtvis har dödligheten i prostatacancer minskat i takt med att allt fler upptäcks tidigt och vården utvecklas, men det är fortfarande cirka 2 300 män som dör varje år.
    Organiserad prostatcancertestning är ett viktigt steg i att upptäcka fler drabbade i ett tidigt skede. Därför har vi i Region Stockholm i år dragit igång ett pilotprojekt som riktar sig till män i 50-årsåldern. Under 2022-2024 bjuds 50 000 män in till att delta, men från och med 2025 vill vi inkludera fler åldrar. Målet är att lägga grund för en mer omfattande prostatacancertestning.
    Vi uppmuntrar alla män som nu får inbjudan till projektet prostatacancertestning att tacka ja. Samtidigt kan det vara bra att påminna om att män, oavsett ålder, kan kontakta primärvården om man upplever besvär.
    Tidig upptäckt räddar liv! Nu ser vi framemot att samla in värdefull information och vässa processen, så att Region Stockholm inom några år ska kunna erbjuda fler män prostatacancertestning.
    Vi tar kampen!