• Carl-Johan Schiller utsedd till nytt regionråd och gruppledare i Region Stockholm

Kristdemokraterna i Stockholms stad och län har utsett Carl Johan Schiller till nytt regionråd och gruppledare i Region Stockholm. Han efterträder Désirée Pethrus som har meddelat att hon lämnar rollen den sista augusti. Schiller lovar att leda en tuff men konstruktiv opposition tillsammans med den kristdemokratiska fullmäktigegruppen.

Edvin Bernhardsson har också valts till vice gruppledare. Han är till vardags läkare och politisk sakkunnig hos sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson (KD).

”Jag vill först och främst tacka Désirée Pethrus för hennes insatser som regionråd. Hon har varit central i vaccinationsarbetet och drivit viktiga frågor som cancerscreening, inklusive catch up-vaccinering för HPV och förbättrad bröstcancerscreening för kvinnor,” säger Carl Johan Schiller. ”Jag ser fram emot att leda den kompetenta fullmäktigegruppen i Region Stockholm, där vi har medlemmar med bred erfarenhet från såväl näringslivet som vårdsektorn. ”

Kristdemokraterna kommer fortsätta vara en tuff men konstruktiv opposition. Fokus kommer även fortsättningsvis vara att prioritera patienters och vårdens medarbetares perspektiv. Som regionråd vill Carl Johan Schiller:

* Intensifiera arbetet för en mer sammanhållen vård, med särskilt fokus på att varje läkare i primärvården ska nå riktvärdert om 1100 listade patienter.

* Påskynda omorganiseringen av närakuterna genom att förstärka primärvården ytterligare och återöppna jouröppna vårdcentraler för bättre kontinuitet.

•Verka för att primärvården byggs ut och varje medborgare får tillgång till en fast läkare.

•Arbeta för att Region Stockholm tar ett större ansvar som arbetsgivare och attraherar fler till vården. Det krävs en bättre arbetsmiljö i vården för att fler ska vilja och hålla ett helt arbetsliv.

•Effektivisera Region Stockholm genom att minska onödig byråkrati och administration.

•Sträva mot ökad nationell styrning av vården och på sikt avskaffa regionerna.

Carl-Johan Schiller tillträder rollen som regionråd efter val av regionfullmäktige 10 september.

Carl-Johan Schiller om partiets beslut och sin nya roll som regionråd:

Han blir KD:s nya regionråd | SVT Nyheter

Klart: Han blir Kristdemokraternas nya regionråd – P4 Stockholm | Sveriges Radio