• Ny layout får fler att testa sig

den 28 januari 2016

Landstingets försök med en tydligare och enklare kallelse för gynekologisk cellprovtagning gjorde att fler kvinnor i Stockholm testade sig. Det gör att vården kan upptäcka och förebygga cancer i god tid.

– Det förebyggande arbetet inom sjukvården är avgörande för att rädda liv. Därför är det viktigt att den information som når Stockholms kvinnor är lätt att ta till sig samtidigt som vikten av att testa sig når hela vägen fram. Vi ser att utformningen av den nya kallelsen har gjort skillnad och kommer att fortsätta att arbeta för att fler ska ta sin kallelse på allvar, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för kvinnosjukvård och cancer.

Av de kvinnor som fick det nya kallelsebrevet deltog 11,1 procent fler inom 90 dagar jämfört med det gamla kallelsebrevet. Bland kvinnor som kallats till HPV-vaccination med den nya layouten var skillnaden gentemot det gamla kallelsebrevet 14,4 procent. Sammantaget är det statistiskt säkerställt att deltagandet ökade i både Stockholms kommun och några andra kommuner i länet.

– Även om provtagningarna är frivilliga fortsätter vi vårt att arbete med att utvärdera och hitta nya, kreativa sätt att få alla kvinnor att ta sin kallelse på allvar. Trots det visar siffrorna att vårt initiativ är ett positivt steg i rätt riktning och det gläder mig att vårt arbete ger resultat, säger Ella Bohlin (KD).Pressbild Ella Bohlin Foto Scharlotte Peppare

Fakta:

I Stockholm-Gotlandregionen införs HPV-baserad screening under 2014-2016. Detta görs på ett strukturerat sätt och för cirka hälften av kvinnorna från 30 års ålder analyseras cellprovet för HPV. Från 2017 införs hpv-screening från 30 års ålder på samtliga kvinnor enligt Socialstyrelsens nya anvisningar.

Screeningprogrammet är politiskt beslutat och följer Socialstyrelsens anvisningar. Landstingets screeningsverksamhet vid Regionalt cancercentrum Stockholm – Gotland administrerar programmet. Ett särskilt råd kvalitetsgranskar programmet som utvärderas regelbundet.

För mer information:
    Roksana Parsan