• Stödpersonal ger barnmorskor mer tid under BB-sommaren

För att avlasta förlossningsvården i Stockholm under sommaren rekryterar landstinget undersköterskor, städpersonal och administrativ personal. De ska underlätta för barnmorskorna att få en bättre arbetsmiljö och mer tid med födande kvinnor.

28 april 2016

– När förlossningsenheterna nu rekryterar vårdutbildad personal gör vi en insats för att underlätta arbetet för barnmorskorna. En del av det arbetet handlar om att avlasta vårdpersonalen när det gäller arbetsuppgifter som andra kan utföra. I den situation som förlossningsvården står inför när BB Sophia stänger vill vi minska pressen på förlossningsklinikerna, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Till exempel anställer förlossningsvården på Karolinska Universitetssjukhuset tio undersköterskor. Annan personal ska bland annat utföra administrativa uppgifter och städuppgifter.

– I dag på internationella arbetsmiljödagen vill jag lyfta fram vikten av att alla ska få arbeta på toppen av sin kompetens, med de arbetsuppgifter som våra medarbetare är utbildade för. Vi håller på att ta fram en strategi för kompetensförsörjning i hela landstinget så att läkare, sjuksköterskor och barnmorskor ska få mer tid med patienterna. Barnmorskor och neonatalsjuksköterskor i förlossningsvården ska vara på rätt plats och hjälpa barn att få en bra start i livet, säger Peter Carpelan (M), forsknings- och personallandstingsråd.