• ”Landstinget ska inte konkurrera ut Flygbussarna”

Det finns utrymme för mer kommersiell busstrafik till Arlanda. De privata bussoperatörerna måste, precis som SL, ha goda möjligheter att köra buss till Arlanda. Det anser Kristdemokraternas ledande trafikpolitiker i Stockholms län Karl Henriksson.

Karl Henriksson (KD)– Det är viktigt att ge förutsättningar för direktlinjer till Arlanda och inte utgå från att den offentligt drivna trafiken ska åta sig att köra busstrafiken. Risken är annars att SL konkurrerar ut Flygbussarna och andra privata företag som är intresserade av att köra i Sigtuna kommun, säger Karl Henriksson.

Busstrafiken i Sigtuna och Upplands Väsby ska de kommande åren upphandlas igen. Inför den nya upphandlingen beslutade landstingets trafiknämnd i tisdags om allmän trafikplikt, som lagen kräver. Det betyder att landstinget som regional trafikmyndighet tänker ta ansvar och upprätta avtal om busstrafiken. I dag finns det kommersiella busslinjer från Arlanda till centrala Stockholm, Liljeholmen och Kista, Sundbyberg och Bromma.

– Vi behöver fortsätta ge utrymme för aktörer utanför SL:s avtal. Som kristdemokrat tycker jag att det offentliga ska komplettera servicen i samhället så att invånarnas behov blir uppfyllda, inte förhindra privata initiativ. Jag hoppas att vi framöver kommer att få nya kommersiella linjer till till exempel Barkarby och Täby, säger Karl Henriksson.