• Fler förlossningsplatser när Nya Södertälje sjukhus invigs

I dag invigs den nya behandlingsbyggnaden vid Södertälje sjukhus, där den nya förlossningsavdelningen öppnar. BB Södertälje kommer att ha kapacitet för 2 400 förlossningar per år, vilket är 600 fler än de som föddes där under 2016.

9 mars 2017

Ella Bohlin (KD)– När andra landsting skär ner fortsätter vi att bygga ut förlossningsvården för att öka tryggheten och valfriheten för födande i Stockholms län. När verksamheterna flyttar över i maj är det till nya, fräscha lokaler som jag tror kommer att bidra till att möta våra behov för de kommande åren, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Planeringen har skett utifrån att BB Södertälje ska ta över delar av det koncept som Södra BB hade, där förlossningsavdelning, mödravård och BB är integrerade. I den nya byggnaden är alla rum för eftervården familjerum.

– Vi vill erbjuda flera alternativ för de som ska föda eftersom familjer har olika behov. På Södertälje sjukhus finns både det här Södra BB-konceptet och möjlighet till stöd för nyanlända eller kvinnor med förlossningsrädsla, säger Ella Bohlin.