• Nu ska kön till operation för barn minska

Kapaciteten för barnoperationer på Karolinska universitetssjukhuset kommer att öka. Kön inom dagkirurgin, med ungefär 700 barn, kommer därmed att minska.

– För de familjer som har väntat länge är det här ett viktigt besked. Det är alldeles för många som får vänta i mer än 90 dagar, som är vår gräns, och det kan vi inte acceptera. Jag är glad att Karolinska Universitetssjukhuset tar ansvar och samarbetar på ett bra sätt med andra aktörer för att fler ska få vård i tid, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Bristen på operationssjuksköterskor har varit det främsta skälet till att ungefär 400 patienter har fått vänta mer än 90 dagar på operation. För att höja kapaciteten och avlasta den övriga vården samverkar Karolinska Universitetssjukhuset från och med augusti med andra sjukhus, till exempel i Linköping och Uppsala. Nästa år ställer sjukhuset också i ordning fler salar i byggnaden där Astrid Lindgrens Barnsjukhus tidigare låg.