• Nu ska oroliga föräldrar få svar från BVC samma dag

    Föräldrar som har sjuka barn och behöver fråga om råd ska få snabbare hjälp från barnavårdscentralerna i Stockholms län. I tisdags beslutade hälso- och sjukvårdsnämnden att förstärka BVC med 25 miljoner kronor, där sex miljoner ska gå till att öka telefonrådgivningen.

    Pressmeddelande
    31 oktober 2017

    Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– I dag ringer BVC tillbaka dagen efter att familjer har sökt råd via telefon. En orolig förälder behöver däremot ofta få svar snabbare än så. Nu ger vi barnavårdscentralerna i uppdrag att göra så att föräldrarna blir uppringda samma dag under de ordinarie öppettiderna, säger Ella Bohlin (KD), barnlandstingsråd.

    Stockholms läns landsting förstärker BVC på flera sätt. Det så kallade Rinkebyprojektet med hembesök i samarbete med socialtjänsten startar på fler platser i länet. 3- och 4-årskontrollerna börjar arbeta efter en ny modell som är mer anpassad till att barn utvecklas på olika sätt. De 25 miljoner som förstärker budgeten för BVC är en del av Alliansens satsning på primärvården.

    – För oss är det mycket viktigt att sjukvården har en tillräcklig kapacitet för att möta familjers behov av tydlig information och vård i rätt tid. Barnavårdscentralerna behöver resurser för att kunna stödja familjer, förebygga sjukdomar och bidra till att barn får en bra start i livet, säger Ella Bohlin.