• Stockholm bäst i landet när det gäller överlevnad i prostatacancer

Sett till antalet invånare dör färre män i prostatacancer i Stockholm jämfört med i andra landsting. Siffror från Socialstyrelsen visar att Stockholmsvården håller hög klass.

9 november 2017

– Det är positiva siffror och visar att det arbete vi gör i Stockholm ger resultat. Men vi sänker inte ambitionsnivån och vill hela tiden utveckla vården. Tyvärr får många biverkningar av sin behandling såsom impotens och inkontinens. Vi arbetar för att den vård som ges ska hålla hög kvalitet och tillgänglighet för att möta behoven hos alla patienter, säger Maria Fälth (KD) ordförande för Programberedningen för stora folksjukdomar.

Prostatacancer är den vanligaste formen av cancer i Sverige. Förra året dog 2 347 män i sjukdomen. I Stockholm lever 22 000 män med prostatacancer. Varje år opereras nästan 1000 män för prostatacancer i Stockholms län. Statistiken visar stora variationer mellan landstingen. I Gävleborgs län avlider dubbelt så många till följd av prostatacancer jämfört med i Stockholm.

– Oavsett var i landet du bor ska du ha tillgång till bra vård. Skillnaderna är oroande och det är viktigt att undersöka vad de beror på. Här måste regeringen ta ett större ansvar för organiseringen. Vi kristdemokrater ser det som ett tydligt tecken på att det är dags att föra över mer ansvar till staten, säger Maria Fälth.