• Alliansen startar upphandling av färdtjänsten med krav på sociala villkor

    Nu startar nästa upphandling av färdtjänsten i Stockholms län. Alliansen har två prioriteringar: Att ställa krav på arbetsrättsliga och sociala villkor i kommande upphandling och regering och riksdag tar ansvar för den taxibransch som mår dåligt.

    Pressmeddelande
    16 november 2017

    Fredrik Wallén (KD)– I dag ser vi tydligt hur färdtjänsttaxi har problem med bilar som inte kommer i tid och att resenärerna inte får ett tillräckligt bra bemötande. Nu har vi gjort en utredning och studerat vad vi kan ändra. Vi fortsätter ta ansvar för att färdtjänsten ska bli bättre, och en viktig del är att foga in krav på förarnas villkor när det gäller lön, arbetstid och semester, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen.

    Trafiknämnden beslutar om starten för den nya upphandlingen på tisdag. Den nya trafiken ska vara igång 2019.

    – Den stora utmaningen ligger i att få slut på lekstugan i taxibranschen. Det handlar både om vad vi kan göra, men också om nationella lagar och regler. Därför utökar vi resetilldelningen och går fram med krav på sociala villkor. Dock måste även staten ta ansvar när det gäller lagstiftningen, men även uppföljning och stöd till arbetsmarknadens parter att komma överens, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

     

    Fakta:
    – Den 21 november beslutar trafiknämnden i Stockholms läns landsting att starta upphandlingen av färdtjänsten.
    – Upphandlingen gäller förutom färdtjänsttaxi även rullstolstaxi, bårtaxi, anropsstyrd närtrafik och callcentertjänster.
    – Upphandlingen gäller 33 olika geografiska områden, vilket gör det möjligt för mindre aktörer med god lokal kännedom att lägga anbud.
    – Nytt för den här upphandlingen är att landstinget ställer krav på arbetsrättsliga, sociala krav i nivå med kollektivavtal. Villkoren rör lön, arbetstid och semester.
    – Andra exempel på krav i den nya upphandlingen är: Utbildning för förarna i lokalkännedom och kunskap om olika diagnoser, bemötande, minskad miljöpåverkan, skärpt kontroll och skärpt uppföljning.
    – Den grundläggande tilldelningen av färdtjänstresor höjs samtidigt från 198 till 216 resor per år.
    – Enligt planen ska trafiknämnden fatta beslut om vilka aktörer som ska köra färdtjänsten under 2018 och den nya trafiken vara igång 2019.
    – Varje år sker cirka 4 miljoner resor totalt i färdtjänsten till en kostnad av cirka 1,4 miljarder kronor. 2,8 miljoner av dessa resor sker med färdtjänsttaxi.

     

    KD inför valet 2014: Vi vill ställa krav på villkor för förarna >>

    Läs mer: Bättre färdtjänst efter åtgärder >>