• Allvarligt läge för SL:s ekonomi

Kostnaderna för kollektivtrafiken i Stockholms län ökar snabbt. Alliansen agerar under året för att komma till rätta med ekonomin.

Karl Henriksson (KD)– Vi måste öka intäkterna för att kunna ta ansvar för utvecklingen av kollektivtrafiken. Det handlar om saker som som vi pratade om redan i valrörelsen som nödvändiga taxehöjningar, förbättrat arbete med att få intäkter genom reklam och uthyrning av lokaler och tuffare tag mot fuskåkning, till exempel genom bättre biljettkontroller, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande för beredningen för trafikplanering.

Kristdemokraterna och övriga Alliansen tog över en SL-trafik i kris 2006. Socialdemokraterna hade experimenterat med bland annat enhetstaxa, vilket lämnade ett underskott på nästan en miljard kronor. Sedan dess har Alliansen höjt taxan och vidtagit åtgärder för att få ekonomin i balans. En hög kostnadsutveckling har ändå lett till problem. Det handlar dels om högre kostnader för att köra trafiken, dels om de rekordstora, nödvändiga investeringar Alliansen gör.

Därför väntar ett viktigt arbete med att se över SL-trafikens kostnader. Några av åtgärderna kommer att vara att trimma och effektivisera utbudet av trafik, att förstärka biljettkontrollerna, att utveckla reklamintäkterna och att justera taxan.

Alliansen satsar trots det ekonomiska läget mer än någonsin på kollektivtrafiken. Anslagen ökar med 6,1 procent. 6,4 miljarder investeras i en bättre SL-trafik. Nästa år öppnar Citybanan. Den historiska utbyggnaden av tunnelbanan fortsätter. Den ekonomiska utvecklingen måste dock vändas i tid om Stockholmsregionen ska klara av att växa. Kristdemokraterna och övriga Alliansen tar ansvar för ekonomin och arbetar för att kunna förbättra kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.