• Barn får motion på recept

den 9 februari 2015

Nu kan barn och unga få fysisk aktivitet utskriven på recept från Stockholms läns landsting. Satsningen är en del av Alliansens insatser för att förebygga bland annat övervikt och fetma.

– Det här kommer att göra stor skillnad för hälsan hos de barn och unga som läkarna bedömer behöver röra på sig och motionera mer. De erfarenheter vi har pekar alla på att förebyggande insatser är otroligt viktiga när det gäller exempelvis barnfetma, diabetes, och depressioner, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Fysisk aktivitet på recept finns redan för barn med specifika diagnoser och symptom. Nu breddas satsningen till att omfatta fler barn och unga och fler aktiviteter.

– Många barn behöver extra motivation för att röra sig. När de kommer in i tonåren blir de lätt stillasittande. Genom att hälso- och sjukvården skriver ut aktiviteter på recept kan vi undvika mycket lidande senare i livet, säger Ella Bohlin.

För mer information:
    Roksana Parsan