• Fler fick sitt förstahandsval för förlossning 2015

Under 2015 fick fler kvinnor föda på det BB de valt i första hand i Stockholms läns landsting än året innan. Totalt föddes 29 330 nya stockholmare.

26 januari 2016

Ella Bohlin (KD)– Många har arbetat hårt för att andelen hänvisningar ska minska i Stockholm. Vi bygger ut förlossningsvården och kan se att det ger resultat. Vi har gjort en riktad lönesatsning på barnmorskor, höjt ersättningen inom vårdvalet för att kunna anställa mer personal, sett till att akuta besök kan göras på mödravårdscentralen i stället för på förlossningsklinikerna och räddat det omtyckta koncept som Södra BB står för, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för förlossningsvården.

Inom vårdval förlossning fick 92,84 procent föda på det sjukhus de valt i första hand. Andelen hänvisningar minskade med drygt 4 procent jämfört med 2014. Hänvisningarna till andra län minskade med över 20 procent.

– När Stockholms län växer behöver vi fortsätta satsa på att öppna fler förlossningsplatser. Vi planerar nu för ett nytt BB på S:t Görans sjukhus för att blivande föräldrar i Stockholms län ska kunna erbjudas valfrihet och för att landstinget ska stå väl rustat för att ta emot ännu fler nya invånare genom trygga förlossningar, säger Ella Bohlin.