• Här är Alliansens landstingsråd och politiska plattform

Alliansen i Stockholms läns landsting
    2014-10-21

Alliansen presenterar ny politisk plattform för 2014-2018

I dag har Alliansen presenterat sin nya politiska plattform för kommande mandatperiod 2014-2018. Alliansen vill fortsätta att stärka välfärden, öka tillgängligheten och kvaliteten i sjukvården samt fortsätta att satsa på kollektivtrafiken. Patientens ställning ska stärkas och vårdbehovet tillsammans med de egna valen ska styra sjukvården. Länets alla invånare ska ha rätt till en god och rättvis sjukvård och kollektivtrafiken ska vara pålitlig, trygg och prisvärd.

– Alliansen i landstinget kommer fortsätta att ta ansvar för skattebetalarnas pengar och utveckla Stockholmsregionen. Vi har redan halverat köerna i sjukvården två gånger sedan 2006, vi har byggt ut kollektivtrafiken och vi har långtgående planer på ytterligare förbättringar, säger Torbjörn Rosdahl (M), finanslandstingsråd.

– Vårdens stora utmaning de kommande åren är att stärka kapaciteten med fler vårdplatser i goda vårdmiljöer på våra sjukhus. Det bygger i sin tur på kompetens och skickliga medarbetare. Kvalitetsarbetet i vården är också av största vikt. Jag är full av energi för att ta mig an huvudansvaret för hälso- och sjukvården i Stockholms län och arbeta med hälsa för två miljoner stockholmare, säger Anna Starbrink (FP), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Efter ett starkt resultat i landstingsvalet ser jag fram emot att börja arbeta med de stora utmaningar som Stockholms län står inför, inte minst när det gäller förlossningsvården och vården för våra äldre patienter. Vi har satsat mycket på tillgängligheten under föregående mandatperioder, nu ligger fokus på att öka kvaliteten i vården, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Tack vare Centerpartiets bästa landstingsval sedan 1994 får vi nu en större ansvarsportfölj. Med ansvar för miljöfrågorna och regionplaneringen kan vi genomföra vår politik för att Stockholmsregionen ska vara världsledande när det gäller att kombinera tillväxt och hållbar miljö, säger Gustav Hemming (C), miljö-, skärgård- och regionplaneringslandstingsråd.

Ella Bohlin (KD) berättar om kommande satsningar tillsammans med Alliansens övriga landstingsråd.

Här kan du läsa Alliansens plattform i sin helhet >>

Presskontakter för landstingsråden: