• KD vill ha wi-fi i kollektivtrafiken

Foto: Ulo Maasing

Olika operatörer ska få möjlighet att erbjuda wi-fi i SL-trafiken. Det föreslår Kristdemokraterna för att göra vardagen lättare för pendlare.

– Den som vill hinna skicka mejl på tunnelbanan behöver bra uppkoppling och möjlighet att ladda sin mobila enhet. Vi vill att fler ska kunna beta av några jobbsamtal på pendeltåget eller läsa förskolans veckobrev på bussen, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets trafikplaneberedning.

Vid sidan av wi-fi föreslår partiet att mobilnäten fortsätter att byggas ut så att surfandet via telenätet fungerar bra och samtal inte avbryts. Uppkoppling med wi-fi gör att resenärerna inte behöver använda sitt abonnemang för att surfa. Det gör att fler kan använda internet när de pendlar.

– Genom att öka attraktiviteten i resandet så kan vi få fler att resa kollektivt vilket är miljösmart och kostnadseffektivt, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd och ordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad.

För mer information:
    Simon Olsson