• KD vill låta gymnasieelever i Stockholm gå på högskolan

Kristdemokraterna i Stockholm föreslår att elever i gymnasieskolan ska få möjlighet att delta i högskolestudier, antingen fysiskt i föreläsningssalen eller via nätet. Det kan till exempel handla om kurser i matematik.

15 september 2017

Ella Bohlin (KD)– Södertörns Högskola, KTH och Stockholms universitet skulle kunna samarbeta med kommunens gymnasieskolor för att göra det möjligt att gå enskilda kurser vid lärosätena, säger Ella Bohlin, ordförande för partidistriktstyrelsen i Stockholm stad.

Runt om i landet finns redan exempel på universitetet och högskolor som upprättat samarbeten med lokala gymnasieskolor för att öppna sina portar för intresserade elever. Kristdemokraterna i Stockholm anser att det ger en bra start in till högskolan, och förhoppningsvis inspiration till vidare studier.

– Skolans problem uppmärksammas ofta. Det kan handla om elever med inlärningssvårigheter, integrationsutmaningar, magra skolresultat och utmaningar i socioekonomiskt utsatta områden. Men det finns också elever som står inför helt andra utmaningar, som inte får den stimulans de skulle behöva i grundskolan. Det är ett svek mot dessa elever att inte möta deras kunskapstörst och behov när det kommer till lärande, säger Ella Bohlin.