• Kristdemokraterna ansvarar för barn och äldre i landstinget

den 15 oktober 2014

Förhandlingarna mellan Allianspartierna i Stockholms läns landsting är i sitt slutskede. Nu står det klart att Kristdemokraterna får sex ordförandeposter i nämnder, beredningar och styrelser. Ella Bohlin (KD) föreslås bli barn- och äldrelandstingsråd.

– Det känns fantastiskt att Kristdemokraternas starka resultat i landstingsvalet omsätts i ökat inflytande över sjukvården och trafiken i Stockholms län. Vi har ökat med två mandat och nu ser jag fram emot att börja arbeta med de stora utmaningar som Stockholms län står inför, inte minst när det gäller förlossningsvården och vården för våra äldre patienter. Vi har satsat mycket på tillgängligheten under föregående mandatperioderna, nu ligger fokus på att öka kvaliteten i vården, säger Ella Bohlin.

Alliansen styr landstinget i minoritet de kommande fyra åren. Kristdemokraterna hade sitt första gruppmöte efter valet i går kväll. Ella Bohlin, som var partiets toppkandidat till landstingsvalet, kommer att leda arbetet med att få genomslag för den kristdemokratiska politiken.

– Från Kristdemokraternas sida har vi varit tydliga med att vi inte kommer att samarbeta med Sverigedemokraterna i någon form. Alliansen kommer att söka breda uppgörelser där det är nödvändigt och ta ansvar för ett stabilt och tryggt styre av landstinget, säger Ella Bohlin.

Kristdemokratena kommer att leda fyra beredningar och nämnder inom hälso- och sjukvården samt två beredningar för kollektivtrafiken. Senare i höst väljer landstingsfullmäktige vilka politiker som kommer att leda respektive plats.

För mer information:
    Simon Olsson

Fakta om Ella Bohlin:
    Född: 1979
    Familj: Gift och har två barn
    Tidigare uppdrag: Ordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet 2005–2008, Kristdemokraternas förstanamn till Europaparlamentsvalet 2009, politiskt sakkunnig på statsrådsberedningens samordningskansli, ledamot i utbildningsnämnden i Stockholms stad

Svenska Dagbladet skriver om förhandlingarna i landstinget: ”Som det Alliansparti som gick fram mest av alla förväntar jag mig att man kommer att lyssna mer på oss framöver, säger Ella Bohlin” >>