• Nu börjar arbetet med att göra linje 4 till spårväg

den 17 oktober 2014

Alliansen satsar 40 miljoner kronor på att starta arbetet med att göra om busslinje 4 i Stockholms innerstad till spårväg.

Karl Henriksson (KD)– Vi måste höja kapaciteten på sträckan eftersom bussar inte räcker till. Fyran är i dag Sveriges största busslinje med 60 000 resenärer varje dag, Med spårvagnar löser vi utmaningar som gäller tillgänglighet och trängsel, samtidigt som vi avlastar tunnelbanan i innerstaden, säger Karl Henriksson, gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnden.

SL har i år analyserat behovet av kapacitetsförstärkning på linje 4:s sträcka. Alliansen går nu vidare med en förstudie under 2015 och 2016 och investerar 20 miljoner kronor per år.

– Det har funnits ett långt engagemang från Kristdemokraternas sida för effektiva tvärgående förbindelser som kan komma på plats under en relativt nära framtid. Vi måste använda fler verktyg i verktygslådan för att lösa Stockholms trafikproblem, allt från pendelbåtar, linbanor och tunnelbanor till spårvägar. Eftersom blåbussarna på linje 4 kommer att slå i taket när det gäller kapaciteten är vi glada över att kunna byta ut dem mot spårvagnar, säger Karl Henriksson.

För mer information:
    Simon Olsson