• Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i hela kollektivtrafiken.

– Vi kan installera alkolåsen snabbare och får en större trygghet i systemet, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för trafikplaneberedningen i Stockholms läns landsting, till SVT.

Sedan tidigare har landstinget beslutat att i princip hela SL-trafiken ska ha alkolås. Syftet är framför allt att öka trafiksäkerheten. I dag finns alkolås i samtliga SL-bussar, i alla färdtjänstens fordon och i den nya typen av spårvagnar. Nu blir det alltså en förändring, från att det ska sitta alkolås på de spårbundna fordonen till att de ska vara på stationerna.

– Förare kan göra blåstest utan att trafiken försenas. Det finns alltid en risk för att det strular när man blåser. Det skulle medföra att trafiken blockeras helt, säger Karl Henriksson (KD) ledamot i trafiknämnden i landstinget, till Stockholm Direkt.

Andra skäl till förändringen är att alkolåsen blir snabbare att installera, att en alkolholpåverkad förare kan upptäckas snabbare, att den tekniska utvecklingen går snabbt och att personalens integritet skyddas bättre när de inte behöver göra testet inför resenärerna. Syftet är att förbättra för trafiksäkerheten och framkomligheten för de som reser med SL.

Läs mer hos SVT Nyheter Stockholm: Nu införs alkolås för tunnelbanetågförare >>