• Så får vi mindre vab

I P4 Stockholm svarar barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin (KD) på den rödgröna oppositionens förslag om en extra satsning av hygiensjuksköterskor i förskolan. Helene Öberg (MP) lämnade in en motion som behandlades på fullmäktige i år den 20 januari.

– Från Alliansen instämde vi i motionärens ambition att landstinget ska bidra med kunskap och kompetens för att förbättra hygienarbetet på länets förskolor – men vi valde att avslå själva motionen. Vi menar att vi redan tillhandahåller mycket av den information som behövs och att vi menar att kommunerna också har sitt ansvar att ta då de har huvudansvaret för förskolorna i Stockholm, säger Ella Bohlin.

Motivering är att inom Stockholms läns landsting är det Smittskydd Stockholm och Strama Stockholm som tillhandahåller utbildning, råd och rekommendationer kring förskolornas arbete med hygienfrågor. SLL erbjuder utbildningar och håller med utbildnings-och informationsmaterial. Det finns bland annat utbildningsmaterial om hygieniska riktlinjer framtagna för förskolorna. Smittskydd Stockholm besöker enskilda förskolor där det finns problem med något smittämne. De utbildar dessutom kommunernas miljö-och hälsoskyddskontor med anledning av de lagstadgade kontroller som de genomför på förskolorna.

– Motionären föreslår att landstinget ska påbörja ett arbete med att erbjuda hygiensjuksköterskor till förskolorna. Det finns ingen sådan tillgänglig resurs idag och hygiensjuksköterskor är av olika anledningar en ”bristvara”. Det som behövs är kunskap om smittvägar, enkla hygienrutiner för att minska spridningen av smittsamma infektioner, hantering av livsmedel, städning och utevistelse. Stockholms läns landsting bedriver alltså arbetet med dessa frågor på ett annat sätt än exempelvis Västra Götalandsregionen. Vi konstaterar också i vårt svar att det kommer att bli intressant att ta del av och analysera slutrapporten från projektet i Västra Götaland, utifrån perspektivet att all ny kunskap är bra som underlag för förändringar av organisation och arbetssätt, säger Ella Bohlin.