• Skadlig skattehöjning

Idag har den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus fastslagit att den kommunala skattesatsen för 2015 kommer att höjas med 35 öre till 17,68 kronor. Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, är kritisk till skattehöjningen.

– Kristdemokraterna anser att Stockholm fortsatt ska ha en låg kommunalskatt. Stockholms stads ekonomi är mycket välskött efter åtta år med alliansstyre. Med en ansvarsfull politisk majoritet behövs ingen skattehöjning. Tvärtom indikerar detta en kurs där skattehöjningar är svaret på varje utgiftsökning istället för ökad sysselsättning och minskat bidragsberoende, säger Erik Slottner (KD).

– Den rödgrönrosa majoriteten tycks vara övertygad om att det finns ett statiskt samband mellan högre skatter och bättre välfärd. Men så är det inte. Sambandet finns istället mellan ökad sysselsättning och bättre välfärd. Alliansen har under två mandatperioder sänkt skatten med 75 öre. Detta har vi kunnat göra samtidigt som vi har satsat på skolan, förskolan, omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Det har varit möjligt tack vare välskötta finanser, att vi har fått fler i arbete och att bidragsberoendet minskat. Jag beklagar att den nya majoriteten överger denna kurs även om det inte var särskilt oväntat, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman