• Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län. Det beslutade landstinget under tisdagen.

22 november 2017

Ella Bohlin (KD)– Vi vill förbättra omhändertagandet och kvaliteten i vården så att alla får hjälp på bästa möjliga sätt när de behöver det. Metoo-kampanjen har visat för alla hur vanligt det är att kvinnor utsätts för sexuella övergrepp, men alldeles för många går i dag utan att söka hjälp efter att de har blivit utsatta. Det ska vara tydligt var människor kan vända sig för att få hjälp, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för kvinnosjukvården.

Sedan tidigare har Alliansen beslutat att upphandla mottagningarna för att följa lagen. Nu har hälso- och sjukvårdsnämnden beslutat om formen, vilket betyder att mottagningarna blir föremål för vårdval inom landstinget.

– Vårdval är en bra upphandlingsform och bidrar till mångfald och valfrihet. De som uppfyller våra krav ska kunna starta en sex- och samlevnadsmottagning. Vi har sett att vårdval har gjort att fler har fått hjälp i tid och att stockholmarnas inflytande över sin egen vård har ökat. På det här sättet tar vi ännu ett steg för att öka kvaliteten och valfriheten i sjukvården, säger Ella Bohlin.

I dag finns två sex- och samlevnadsmottagningar i Stockholm: RFSU-kliniken vid Medborgarplatsen och kliniken vid Norra Bantorget som bedrivs av kvinnokliniken vid Karolinska Universitetssjukhuset. Nu ska hälso- och sjukvårdsförvaltningen ta fram ett förfrågningsunderlag som politikerna senare fattar beslut om.