• Större regioner är ett steg för statlig vård

I dag har statens utredare presenterat sitt förslag för hur Sverige ska delas in i regioner som bland annat ska sköta sjukvården och kollektivtrafiken. Stockholm ska i förslaget bilda region tillsammans med Gotland.

Karta över Sverige. Foto: Wikimedia Commons– Med större regioner kan vi i Sverige använda resurser effektivare och få en mer jämlik vård i Sverige. Det är ett steg på vägen mot Kristdemokraternas linje att göra stora delar av vården statlig i stället för att landstingen ska ha ansvar. Om Stockholm blir en region ger det bättre förutsättningar att samordna den regionala utvecklingen och trafikplaneringen, säger Kristdemokraternas landstingsråd Ella Bohlin.

Varken landstinget eller Kristdemokraterna har sagt att Gotland ska vara med i samma region som Stockholms län.

– Det viktigaste är att vi i dag tar ett steg framåt för att bilda region. Just nu är det inte avgörande exakt hur regionen ska se ut, utan det får vi arbeta vidare med tillsammans med staten. Vi vill att stockholmarna ska få mer att säga till om när deras framtid ska utformas, säger Ella Bohlin.