• Tuffare tag mot otillåtna bosättningar

Kristdemokraternas gruppledare i Stockholms stad, Erik Slottner, riktar stark kritik mot regeringens utredning ”Otillåtna bosättningar (Ds 2016:17)”. Utredningen är nu ute på remiss i landets kommuner. Idag genomförs avhysningar av olovliga bosättningar, men processen drar ofta ut på tiden och blir alltför ofta en kostsam historia för markägaren.

Avhysningarna måste effektiviseras, ske snabbare och kostnaderna för markägarna måste kapas. Det är sorgligt att regeringens utredning inte tydligare står upp för äganderätten och markägares rättigheter, säger Erik Slottner (KD).

-Vi välkomnar att otillåtna bosättningar ska kunna avlägsnas även i fall då de skyldiga inte kan identifieras, men det är fel att markägare som drabbats av otillåtna bosättningar själva ska behöva stå för några som helst kostnader med anledning av avlägsnandet, menar Erik Slottner.

– Grundavgiften som tas ut av en markägare för att ett avgörande ska verkställas borde slopas helt, och några andra avgifter ska inte heller kunna tas ut. Det enda markägarna vill är att freda sin egen mark och upprätthålla ordning, fortsätter Erik Slottner.

Utredningen föreslår också att Kronofogdemyndigheten ska göra en proportionalitetsbedömning av huruvida markägarens ansökan om avlägsnande ska verkställas, men också det anser Kristdemokraternas Erik Slottner vara fel.

– En sådan proportionalitetsbedömning kan aldrig gälla om avlägsnandet av den olovliga bosättningen ska ske eller inte, utan endast när och på vilket sätt det ska ske, menar han.

– Svensk lag gäller i Sverige och den gäller för alla som vistas här. Vi kan därför aldrig acceptera olagliga bosättningar. Vi kristdemokrater står upp för markägares rätt till sin mark, och är beredda att försvara äganderätten – och det borde också en svensk regering kunna göra, även om den för tillfället består av rödgröna, avslutar Erik Slottner.