Bra att flygskatten slopas – satsa på miljövänligt flyg i stället

GP Debatt – Magnus Jacobsson och Stefan Svensson
Avskaffande av flygskatten, tillsammans med fortsatta låga bränslekostnader och en satsning på 1172 miljarder till väg och järnväg, kommer att underlätta för såväl invånare som näringsliv.

Västsverige är ett av Sveriges starkaste tillväxtområden. Vi är beroende av bra transporter för att kunna utveckla vårt näringsliv och ta emot internationella besökare. Flygskatt försvårar dessutom främst för alla med lägre inkomster att resa med flyg. Marbinah och Nilsson Lewis från Oxfam kritiserar avskaffandet av flygskatten i GP den 9 september, men de för en bakvänd argumentering. Det är flygbränslet som ska beskattas. Inte folk som reser. Då kan flygbolagen själva sänka sina kostnader genom miljöomställning.

När förslaget om att införa flygskatt lyftes hade ett stort antal remissinstanser synpunkter på att den skulle få begränsad effekt för klimatet. Den förra regeringen gjorde dock bedömningen att det fanns ett signalvärde och hade förhoppningen att fler länder skulle ta efter. Ineffektiv symbolpolitik med andra ord. Bland de grupper som drabbats hårdast är barn som pendlar mellan separerade föräldrar, studenter och pensionärer.

Genom att ta bort flygskatten sänks kostnaderna för flygbranschen med nästan 2 miljarder kronor per år. Detta är en mycket viktig reform med tanke på att flyget drabbades oerhört hårt av corona-restriktionerna. Landvetter, som är vår största flygplats, hade 2023 cirka 5 miljoner resenärer. Det är 25 procent färre jämfört med tiden strax före coronapandemin.

Pandemin i kombination med flygskatt och en allt hårdare konkurrens ifrån Köpenhamn, Gardemoen och Helsingfors har gjort att Sverige har färre utrikes avgångar än tidigare. Det gör att våra företag ofta måste välja att resa till andra flygplatser för att ta sig vidare i världen.

När vi nu tar bort flygskatten har flera bolag aviserat att man ämnar utöka linjerna till och från Sverige. Det underlättar även för alla mindre flygplatser då de mer lokala flygbolagen samt bolag som bedriver inrikesflyg får bättre ekonomiska förutsättningar.

När flyget får möjlighet att konkurrera på lika villkor innebär det också fler investeringar vilket i sig gynnar oss i Västsverige då vi har flera bolag, bland annat GKN och Heart Aerospace, som arbetar med att utveckla miljövänliga flygmotorer samt elflyg.

Flygets utsläpp, som Marbinah och Nilsson Lewis lyfter, är en angelägen fråga. Vi hävdar dock att fokus på att stödja utvecklingen av miljövänligt flyg är vägen framåt snarare än skattepåslag.

Kristdemokraterna jobbar aktivt med en miljöpolitik som bygger på att vi vidtar åtgärder inom EU för att sänka utsläppen via bland annat utsläppsrätter samt reduktionsplikt inom det europeiska flyget.

Avskaffande av flygskatten, tillsammans med fortsatta låga bränslekostnader och en satsning på 1172 miljarder till väg och järnväg, kommer att underlätta för såväl invånare som näringsliv. Som kristdemokrater är vi stolta över dessa åtgärder. De kommer underlätta för företagen och förbättra hushållens ekonomi.

Magnus Jacobsson (KD) Distriktsordförande Västra Götaland
Stefan Svensson (KD) Regionråd KD Västra Götalandsregionen


Nu ser vi till att korta vårdköerna


Läs mer

Vårdval BUP – för barn och ungas skull


Läs mer

Ska subjektiva upplevelser och identitetspolitik styra svensk sjukvård?


Läs mer

(S)toppa bedrägerier mot äldre som aggressiv lotteriförsäljning


Läs mer

Varför ger sig Vänsterpartiet på låginkomsttagarna?


Läs mer

Fler ska få vård snabbare


Läs mer

Regionstyrelsens ordförande gömmer sig i debatten


Läs mer

Regionen måste korta vårdköerna


Läs mer

Rödgrön ledning chansar med regionens ekonomi som insats


Läs mer

Västsveriges infrastruktur är eftersatt


Läs mer