Stärk barns och ungas psykiska hälsa

Debattartikel – Dan Hovskär
Ökad psykisk ohälsa hos barn och unga är ett av vår tids stora samhällsproblem. Enligt Socialstyrelsen uppger alltfler ungdomar psykiska besvär som oro eller ängslan.

Det är framförallt depressioner, ångestsjukdomar och missbruk som ökar, vilket får stora konsekvenser såväl socialt som kunskapsmässigt. Orsaken bakom denna mörka utveckling är inte klarlagd. Det finns en paradox i att den materiella standarden ökat för de allra flesta samtidigt som unga mår allt sämre. Insatser krävs nu.

Därför måste vi rusta den nära vården, så att den kan möta den psykiska ohälsan. Det är en viktig del av den omställning av vården som Västra Götalandsregionen står inför, menar vi Kristdemokrater. 2017 fattades den grönblå samverkan där Kristdemokraterna ingår, beslut om ytterligare 125 nya miljoner till psykiatrin, det innebär en ramökning på sammanlagt en kvarts miljard till psykiatrin i vår region.

Den psykiatriska vården är även framgent ett prioriterat område. Grönblå samverkan i Västra Götalandsregionen tar utmaningen med den psykiska ohälsan på allvar. Att barn och unga som mår dåligt får stöd och hjälp skyndsamt är nyckeln till ett snabbt tillfrisknande.

Hemmiljön, familjelivet och uppväxtförhållandena påverkar vår hälsa och livskvalitet. Villkoren för familjer blir därför viktiga för hela samhällsutvecklingen och är ett viktigt skäl till att Kristdemokraterna vill stärka familjernas ekonomi, öka deras frihet och möjlighet till mer tid med barnen samt öka stödet till familjer. Också ideella sektorn och skolan spelar stor roll för barnens uppväxt och därmed för samhällsutvecklingen.

Kristdemokraterna och den grönblå majoriteten tar den psykiska ohälsan på allvar och vi fortsätter arbetet med att förstärka och utveckla vården för att minska den psykiska ohälsan och förbättra omhändertagandet av de barn och unga med psykiska besvär.

Dan Hovskär (KD)
regionpolitiker

Varför ger sig Vänsterpartiet på låginkomsttagarna?

Fler ska få vård snabbare

Regionstyrelsens ordförande gömmer sig i debatten

Regionen måste korta vårdköerna

Rödgrön ledning chansar med regionens ekonomi som insats