• Hur ska vi skapa energi?

Som kristdemokrat ligger förvaltarskapstanken mig varmt om hjärtat. Grundidén är att vi ska förvalta, inte förbruka, jordens tillgångar. Slit-och slängsamhället håller inte. Nu är fokus på hållbar utveckling och det hela handlar om att jorden ska kunna lämnas till nästa generation som deras hem. Att lämna en förstörd miljö är inte ansvarsfullt och därför måste vi ta ansvar, här och nu. Kretsloppsidén måste hävdas, dvs att allt som går att återvinna och därmed återanvända ska premieras. Förr hade man en idé att skräp försvann om det grävdes ner. Det är en falsk beskrivning eftersom vi vet att man löser inga problem med att dölja dem. Det ligger mycket på våra soptippar som är något av en tickande bomb och därför måste vi ta itu med våra avfallsproblem. Ett annat område som kräver engagemang är vår energiförsörjning. För det första måste vi spara på energi. Alltför mycket energi används helt  onödan. Bara en sådan enkel sak som elektriska prylars stand-by-funktion drar, tillsammans, rätt mycket ström. Ur den enskilda tv-apparatens synpunkt, eller mikrovågsugnen är det relativt lite, men om vi adderar alla prylarna så blir det en hel del.

Hur vi ska producera el i Sverige är och har varit länge ett stort debattämne. Jag tillhör dem som inte vill se kärnkraft medan andra är ivriga förespråkare för denna form av elproduktion. Jag gillar vindkraft, andra hatar den. Vattenkraft rör upp känslor. Däremot verkar de flesta vara positiva till solel. Inom Västra Götalandsregionen pågår ett stort utvecklingsarbete med att ta vara på solens energi. Regionen äger många byggnader och stora markytor. Nu provas till exempel att bygga solelsanläggningar ovanpå på våra parkeringar. Ingenting hindrar solen att lysa på panelerna över de stora parkeringsytorna. Ett smart sätt att producera el och detta ger också ett visst skydd åt fordonen. En annan trend som jag gillar är återbruk. Jag har många gånger funnit delar i samband med den husrenovering som jag håller på med och en välbyggd dörr verkar kunna leva rätt länge. Likadant är det med second hand-trenden. För många är det ett rent nöje att kunna skänka saker som sedan säljs och behållningen går till människor som har behov. Som politiker känns miljö- och klimatfrågorna som väldigt angelägna och nästan varje dag kan vi fatta beslut som skapar en bättre och miljövänligare värld.