• Om Billingen – igen

Den senaste tiden har väldigt mycket energi lagts på frågan om Billingen. Dels handlar det om att väldigt många verkar inte ha insett vidden av satsningarna på berget. De har trott att allt handlar om några enskilda byggnader och några tusen kvadratmeter mark. Det stämmer att detta är en del av satsningen, men en rätt liten den. Det finns många föreningar, organisationer och entreprenörer som är med och är beredda att satsa. Det är tillsammans som vi kan skapa något nytt och faktiskt komma med ett erbjudande till Skövdeborna som stärker livskvalitén och folkhälsan. Men vi tror också på tillresande. Idag skriver vi ett inlägg i Skaraborgs Allehanda och använder oss av metaforen ”Skövdes Skärgård”, dvs berget är något unikt som kan skapa ett stort mervärde framöver. Det är några enskilda personer i Skövde och en norrman som höjt sina röster och sagt nej till den första delen i satsningen som handlar om ett köp mellan kommunen och hotellet. Socialdemokraterna säger också nej till satsningen, tror vi, men frågan ska avgöras den 27 feb i kommunfullmäktige. Men väldigt många kommer fram till oss på stan och säger; ”Helt rätt att ni utvecklar Skövde”, ”Ni har mitt stöd”, ”Detta är bra för Skövde”, men få av dem har sagt detta offentligt den senaste tiden. Idag var en sådan insändare publicerad. Det tackar vi för, men vi skulle behöva mer synligt bevis för att satsningen är rätt. Om ett tiotal insändare säger nej så innebär det inte att de representerar majoriteten av invånarna, men de sätter denna bild eftersom det är färre som skriver att de tror på satsningen. Därför uppmanar vi också JA-sägarna att göra sin röst hörd. Vi tror också att många NEJ-sägare kommer att ändra sig då de satt sig bättre in i frågan. Vissa politiker kommer aldrig att säga JA eftersom idén kommer från Allians För Skövde. Ibland, till och med ofta, fungerar skövdeandan och vi tar beslut i samförstånd. Den 27:e tror jag att det blir rösträkning i kommunfullmäktige och då kommer du att se hur just den politiker som du röstade på 2014 nu tar sitt ansvar för utvecklingen av Skövde.