• KD tänker göra en ring av Tvärbanan

Kristdemokraterna vill bygga ut spårvägen Tvärbanan så att den går i en ring runt centrala Stockholm. Den nya sträckan mellan Solna station och Sickla ska gå via Universitetet, Ropsten och Norra Djurgårdsstaden.

18 maj 2018

Karl Henriksson (KD)– Vi satsar redan stort på att bygga ut kollektivtrafiken men det måste bli lättare att resa på tvären. När Tvärbanan öppnade fick många pendlare en mycket enklare vardag. Vi vill fortsätta att satsa på den spårvägen och sluta cirkeln, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets trafikplaneberedning.

Genom att bygga ut Tvärbanan på det här sättet knyts den ihop med de andra spårvägarna Lidingöbanan och Spårväg city. När den planerade bilvägen Östlig förbindelse byggs ska spårväg också kunna köra där, enligt KD:s förslag.

– Det här skulle förkorta restiden betydligt mellan Stockholms östra delar som ligger på varsin sida om vattnet. Dessutom innebär vårt förslag god kollektivtrafik i det stora nybyggda bostadsområdet i Norra Djurgårdsstaden. Vi vill att Stockholm ska hålla ihop och utveckla nya effektiva resvägar, säger Karl Henriksson.

Se fler nyheter om spårvägar >>