• Nu ska alla som får hörapparat skriva på kontrakt

    Den som har nedsatt hörsel ska få lättare att jämföra pris och kvalitet när de väljer hörapparater. Från och med maj måste vårdgivarna tydligt visa att varje patient har fått neutral information. Detta ska ske genom ett nytt kontrakt. Dessutom inför landstinget en patientutbildning om vad det innebär att leva med hörselnedsättning.

    Pressmeddelande
    14 februari 2018

    – Vi har fått allvarliga signaler om att patienter lockas att skaffa sig dyrare hjälpmedel och inte får veta tillräckligt mycket om vilka alternativ som finns. Med det här patientkontraktet ser vi till att den som har nedsatt hörsel får en bättre överblick och kan göra ett så bra och informerat val som möjligt, säger Ella Bohlin (KD), ansvarigt landstingsråd.

    På tisdag beslutar Alliansen om ändringar i det vårdval som handlar om att hjälpa personer med hörselnedsättning. Totalt ökar resurserna med 6,5 miljoner kronor om året. Där ingår pengar för en ny patientutbildning.

    – En del patienter har så svåra behov att de inte kan vara delaktiga och aktiva även om de har hörapparat. Nu ska de få lära sig mer om vad deras hörselnedsättning innebär och hur de kan hantera konsekvenserna. De ska också lära sig vad de kan göra för att kunna kommunicera bättre, säger Ella Bohlin.

     

    Exempel på patientkontrakt: