• Krafttag behövs för HPV-vaccinering

Region Stockholm riskerar att missa målet om 70 procent hpv-vaccinerade till årsskiftet, vilket är ett viktigt mål i den nationella kampen för att utrota livmoderhalscancer till 2027.
    Vi kristdemokrater har ställt krav på att takten i catch-up-vaccineringen i Sveriges största region behöver öka. Även regeringen vill att Sveriges regioner snabbar upp arbetet och har avsatt ytterligare 4 miljoner kronor 2024 till Regionala cancercentrum i samverkan för deras arbete tillsammans med Cancerfonden att främja en hög och jämlik vaccinationstäckningsgrad mot HPV.
    Ska Region Stockholm nå målet om att vaccinera 70 procent av unga kvinnorna till årsskiftet krävs krafttag – även från politiskt håll. Det nya styret (S, C, MP med stöd av V) har dock inte visat särskilt stort intresse för frågan.
    Genom tydligt politiskt ledarskap, informationskampanjer och riktade brev till berörda kvinnor kan vi öka medvetenheten. Sverige är nära att utrota livmoderhalscancer och nu behövs krafttag för att slutföra detta historiska mål!
    Läs debattartikeln i Dagens medicin – länk i kommentar.

Kristdemokraterna: Krafttag behövs för hpv-vaccinering – Dagens Medicin