• Budget 2025

Budget 2025: Starkare primärvård, bättre arbetsmiljö för vårdens medarbetare och sänkt skatt i Kristdemokraternas budget.

Kristdemokraterna i Region Stockholm har idag presenterat sitt budgetförslag för 2025, med tre tydliga fokusområden: omfattande satsningar på primärvården, förbättrad arbetsmiljö för vårdpersonal och sänkt skatt för invånarna.

Klicka här för KD Budget 2025

Stora satsningar på primärvården
    Kristdemokraterna tar viktiga steg mot målet att primärvården ska stå för 25 % av sjukvårdsbudgeten. Partiet föreslår att närakuternas resurser överförs till primärvården, för att skapa en sammanhållen vårdkedja som avlastar akutmottagningarna och ger snabbare och bättre vård.

– Vi höjer ersättningen till vårdcentralerna med 69 miljoner kronor – 1 % mer än det nuvarande vänsterstyret – och inför ett listningssystem som garanterar alla en fast läkarkontakt. Vårdcentralerna ska vara navet i sjukvårdssystemet och därigenom skapas en vård med patienten i centrum, säger Carl-Johan Schiller (KD), regionråd i Region Stockholm.

Förbättrad arbetsmiljö för vårdpersonalen
    Ett stort fokus i budgeten är att förbättra arbetsmiljön för vårdens medarbetare. Kristdemokraterna vill minska den administrativa bördan genom att anställa fler medicinska sekreterare och ge personalen schemalagd tid för fortbildning. Dessutom ska antalet medarbetare per chef reduceras för att stärka det personliga stödet.

– Vi föreslår också att 50 % av ett eventuellt överskott inom vården återinvesteras direkt i verksamheten, vilket ger personalen möjlighet att själva prioritera vilka områden som behöver stärkas, förklarar Carl-Johan Schiller.

Sänkt skatt för Region Stockholms invånare
    Kristdemokraternas budget balanserar långsiktiga investeringar i vård och infrastruktur med en sänkt regionalskatt på 30 öre.

– Genom effektiviseringar och genom att fokusera på kärnverksamheterna förbättrar vi välfärden samtidigt som vi föreslår en återgång till den gamla skattesatsen. Detta gör vi inte minst för att stötta de hushåll som under senare år tampats med kostnadsökningar och försämrad köpkraft, säger Carl-Johan Schiller.

Investeringar i kollektivtrafiken
    Efter vänsterstyrets neddragningar vill Kristdemokraterna återställa förtroendet för kollektivtrafiken och föreslår en investering på 400 miljoner kronor mer än majoritetsstyret för att återställa viktiga linjer och bygga en framtidsäker kollektivtrafik.

– Vi ser framåt och satsar på en kollektivtrafik som lockar fler resenärer och håller för framtiden, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i Trafiknämnden.