• STOCKHOLM SKA HA SVERIGES BÄSTA FÖRETAGSKLIMAT

Att man som stockholmspolitiker vill att staden ska ha Sveriges bästa företagsklimat, kan låta som en självklarhet. Men det är det inte. Under Socialdemokraternas ledning föll Stockholm som en sten i Svenskt näringslivs ranking över kommunernas företagsklimat, från plats 22 till 123. Trots att pandemin slog undan fötterna på många av stadens företag så har staden under denna blågröna mandatperiod återhämtat sig i rankingen.
    Vårt mål är att Stockholm ska ha landets bästa företagsklimat år 2025. Vi strävar efter att Stockholm ska bli norra Europas tillväxtmotor och det självklara valet för såväl småföretagare som internationella företag.
    För att nå dit vill Kristdemokraterna bland annat sänka kommunalskatten, inrätta Näringslivsforum Stockholm för nära dialog med stadens företag samt införa en servicegaranti där företag får ekonomisk kompensation när kommunen inte levererar tjänster inom utsatt tid.