Narkotikarelaterad dödlighet i Sverige är oacceptabelt hög
Debattartikel TTELA – Magnus Jacobsson, Stefan Svensson, Pernilla Wendesten
Varje liv som släcks i spåren av narkotikan är ett för mycket. Som kristdemokrater är vi angelägna om att narkotikadödligheten ska minska, men det gäller att vidta rätt åtgärder. Vi instämmer inte i EU-parlamentarikern Sara Skyttedals påstående om att legalisering av cannabis och avkriminalisering av narkotika skulle vara lösningen.
Läs mer
Vi måste tänka rätt inför morgondagens transportsystem
Debattartikel i bl.a. Bohusläningen – Magnus Jacobsson och Conny Brännberg
Vi behöver planera för ett helt annat sätt att hantera morgondagens transporter. Detta ställer stora krav på samordningen mellan kommuner, regioner och staten.
Läs mer
Vi behöver en ny modell för fordonsbeskattning
Debattartikel Bohusläningen – Magnus Berntsson och Magnus Jacobsson
Sverige behöver en politik som lever upp till devisen ”hela landet ska leva”. Vi har inte råd med en politik som slår mot landsbygden.
Läs mer
Landsbygdsborna straffas av höga bränsleskatter
Debattartikel GP – Magnus Berntsson och Magnus Jacobsson
Sverige har redan i dag höga skatter på drivmedel, samtidigt som det är ett avlångt land med helt olika förutsättningar att välja bort bilen.
Läs mer
Nu är det hög tid att utreda elmotorvägar
Debattartikel GP – Magnus Jacobsson
Sverige skall minska koldioxidutsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030. För att klara detta räcker det inte att vi som individer förändrar vårt beteende. Vi behöver ändra vårt trafiksystem och ett sätt är att elektrifiera motorvägarna. Försök pågår redan nu.
Läs mer
Kollektivtrafiken når sina mål i Västra Götaland
Debattartikel Borås tidning – Magnus Jacobsson m.fl.
För att kunna nå klimatmålen och ge våra barn och barnbarn en god miljö att leva i måste fler åka kollektivt. Ju fler som tar tåget, bussen, spårvagnen eller båten för att ta sig fram, desto bättre för miljön. Vi har högt satta mål när det gäller utvecklingen av kollektivtrafik i Västra Götaland och en del har skeptiskt beskyllt målen för att vara orealistiska. Nu har kollektivtrafiknämnden fått resultatet av vårt första trafikförsörjningsprogram – vi når våra mål på nästan alla punkter. Det övergripande målet är att kollektivtrafikens marknadsandel ska öka för en attraktiv och konkurrenskraftig region, och för att nå dit satte vi upp fyra delmål.
Läs mer