Rödgrön ledning chansar med regionens ekonomi som insats

Debattartikel SLA – Stefan Svensson
Regionråd Helén Eliasson (S) och hennes rödgröna styre nöjde sig inte med att enbart lägga en kraftigt underfinansierad budget för 2023. Även för 2024 läggs en budget med ett underskott på 1,5 miljarder kronor. Förhoppningen är att Sveriges ekonomi ska vända inom kort. Dessa budgetchansningar riskerar att ställa regionen inför en nedåtgående ekonomisk spiral, vilket till syvende och sist kommer att slå tillbaka mot sjukvården.

Västsveriges infrastruktur är eftersatt

Debattartikel Dagens Samhälle – Stefan Svensson m.fl.
Västsverige är i dag en ledande innovationsregion i både nationell och internationell kontext. Under de senaste fem åren har en tredjedel av alla forsknings- och utvecklingsinvesteringar från svenska företag gjorts i Västra Götalandsregionen.

Studiebesök i Mariestad

I fredags besökte Magnus Jacobsson, Conny Brännberg, Magnus Berntsson och Stefan Svensson  Mariestad. Kommunen är i framkant med att testa olika användningsområden för vätgas. Besök gjordes bland annat vid världens första tankstation för grön vätgas.
Susanné Wallner, näringslivschef i Mariestad, mötte upp och berättade om kommunens vätgasarbete.
Du kan läsa mer om besöket här:

Dags att förstärka elnätskapaciteten

Debattartikel TTELA – Magnus Berntsson
Industri- och transportsektorn genomgår en radikal omställning från fossila bränslen till hållbar el. Västra Götaland har både unika förutsättningar och stora utmaningar i detta arbete.

Folkhögskolan är unik och måste värnas

Debattartikel Dagens samhälle – Conny Brännberg
Det unika med folkhögskolorna är deras frihet och hur länge de har lämnats fria från politisk klåfingrighet. Men nu höjs röster med krav om att folkhögskolorna ska vara en del av det etablerade allmänna utbildningssystemet. Det är fel väg att gå, skriver regionrådet i Västra Götalandsregionen.

Dags att förändra ett dysfunktionellt system

Debattartikel Smålandsposten – Conny Brännberg m.fl.
Att de tre största regionerna i landet verkar vara beredda att helt avveckla mobilitetsstödet (regionernas finansiering av sina elever på folkhögskolorna) utan att detta har förankrats hos andra regioner är ett stort hot mot verksamheten på många folkhögskolor i landet, skrev Sven Sunesson och Anna Johansson från Centerpartiet i Region Kronoberg på Opinion den 19 juni. Dagens mobilitetsstöd är ett dysfunktionellt system som behöver förändras, svarar i dag representanter för de tre utpekade regionerna.

Regionen stödjer utsatta verksamheter

Debattartikel Mariestads-Tidningen – Conny Brännberg och Kristina Jonäng
De ekonomiska konsekvenserna av covid-19, och de effekter det haft på samhället, har slagit hårt på näringslivet, arbetsmarknaden och kultur- och föreningslivet. Västra Götalandsregionen genomför sedan en tid tillbaka flera insatser för att stötta dessa branscher.

Civilsamhället behöver stöd i coronakrisen

Debattartikel Bohusläningen – Conny Brännberg
Civilsamhällets organisationer har, likt många företagare, tappat stora intäkter i svallvågorna av Coronapandemin. Kristdemokraterna anser att det behövs ett statligt krispaket för att stötta civilsamhället.